Mange kvinner opplever å få rygg- og bekkenplager under og etter svangerskapet. Om lag 20% av gravide opplever smerter i bekkenet og 7% etter fødsel. Når plagene vedvarer utover barseltiden, kalles det kronisk bekkenleddsyndrom. Under svangerskapet skjer det enorme forandringer med kroppen på kort tid og den gravide er avhengig av et velfungerende bekken og en avbalansert ryggsøyle for å unngå rygg- og bekkensmerter i svangerskapet. Magen vokser, svaien i ryggen blir større, vekten øker, krumningen i brystryggen blir større og magemusklene øker i lengde. I tillegg kommer hormonelle forandringer; blant annet for å gjøre fødselen lettere.

Vanlige årsaker til at gravide oppsøker behandling:

• bekkensmerter
  • korsryggsmerter
  • forebygging av rygg- og bekkenplager
  • bryst- og pustesmerter
  • vondt mellom skulderbladene
  • symfysesmerter (foran i bekkenet)
  • hodepine

BEKKENLØSNING ELLER BEKKENLÅSNING?

Bekkenløsning er en naturlig prosess hos gravide, der leddbånd blir mer fleksible og tøyelige for å klargjøre bekkenringen til fødsel. I mange tilfeller kan økt bevegelighet føre til smerter og ubehag i muskulatur rundt bekkenet, korsrygg, ledd og nerver. Når et bekkenledd er «låst», må de andre strukturene rundt jobbe overtid. Både for mye og for lite bevegelse kan gi smerter, irritasjon på nerver, muskelspenninger og feilbelastning. Smerten kan sitte bak i bekkenet, foran i symfysen, hofter, lysk eller kun på en side av bekkenet. Grundig klinisk undersøkelse kan fortelle deg om du har en bekkenløsning eller bekkenlåsning, og gi råd om hvilke tiltak du kan iverksette for å få en best mulig funksjon av bekkenet i ditt svangerskap.

Behandling av gravide tilrettelegges alltid etter pasienten, og man bruker ofte en kombinasjon av leddbehandling, muskelbehandling og tilrettelagte øvelser for å bedre muskel- og leddplager under graviditet. I tillegg blir det lagt stor vekt på råd og veiledning for sammen å kunne komme frem til hva som burde endres for å kunne ha et aktivt, smerteredusert svangerskap.

Smerteproblematikk i muskler og ledd etter endt svangerskap er ikke uvanlig. Da er det viktig å tilrettelegge trening av mage, rygg og bekkenbunn på riktig måte for å styrke opp kroppen og forebygge kroniske muskel- og leddplager. Amming, bæring, usikkerhet, stress og lite nattesøvn kan føre til store utfordringer for kroppen. Vi hjelper deg å ta vare på kroppen din i denne perioden, slik at du raskest mulig kan komme i form.

Det er flere ting du kan gjøre for å forebygge eventuelle plager:

• Hold deg i form gjennom variert aktivitet innenfor smertegrense
  • Gå turer i ulendt terreng
  • Gå heller flere korte, enn én lang tur
  • Vær aktiv innenfor smertegrensen
  • Mange synes gravidyoga, pilates og svømming er gode aktiviteter
  • Varierer arbeidsstillingen. Den beste stillingen er den neste
  • Gi deg tid til hvile i gode hvilestillinger
  • Lytt til kroppen!
  • Oppsøk hjelp dersom du får plager!

BABY, BARN OG UNGDOM

God funksjon og bevegelse er viktig for å sørge for en optimal utvikling hos barn uansett alder.

Småbarn er avhengige av at ryggsøylen beveger seg mykt og smidig for å kunne trene på motorikk og bevegelsesmønstre. Kroppen skal møte flere utfordringer etter hvert som de lærer å krabbe, gå, løpe og kaste. Etter en tøff fødsel, seteleie, tvillingleie og akutte keisersnitt kan bevegelsesapparatet til barnet bli utsatt for påkjenninger. Vanlige årsaker til at foreldre tar med spedbarn til undersøkelse er blant annet søvnproblematikk, endret gråtemønster, favorittside, assymmetri og ammeproblematikk. Er det mistanke om andre årsaker til urolighet hos spedbarn, annet enn muskel- og leddplager, vil kommunikasjon med annet helsepersonell være nødvendig.

Når barnet vokser til barnehagealder, skolealder og ungdom kan andre problemstillinger bli aktuelle. Hodepine, holdningsforandringer, idrettsskader, belastningssmerter og vektsoneskader er andre vanlige årsaker til at voksende barn oppsøker hjelp. Som med alle andre pasienter, dersom det er mistanke om andre årsaker til smerter vil samarbeid med annet helsepersonell være viktig.

MOR OG BARN - GRAVIDITET